zondag 11 september 2016

Hexagon miniquilt "Vreemde vogel"

Voor de vakantie 2016 zocht ik iets wat makkelijk mee te nemen was en waar je steeds wat aan kon doen. Het liefst ook iets wat ik  nog nooit eerder gedaan had en waarvan het eindresultaat ingestuurd kan worden voor de tentoonstelling van miniatuurquilts 2017 (dus maximale omtrek 200cm).

En het werden hexagonnen! Niet van die hele kleintjes, maar met zijden van 1 inch. Als beginner gekozen voor kant en klare, stevige malletjes.
Een patroon had ik niet maar op basis van een tekening van Ans Wijnberg( zij heeft ook tekening van de Afrikaanse vrouw gemaakt) was er al snel het idee om een quilt te maken met als achtergrond hexagonnen en op de voorgrond een vreemde vogel.


Het maken van de hexagonnen en het aan elkaar zetten met overhandse steekjes ging heel vlot en al snel had ik een lap die als achtergrond gebruikt kon worden klaar:

Maar hoe nu verder? Past de bovenste rand wel bij de rest? wil ik wel een rechthoek? is achtergron niet toch een beetje kinderachtig? Eén vogel, of toch twee?
Na lang gepuzzel werd de vorm van de quilt een hexagon, verdween de bovenste rand stof en kwam er één vogel, met z'n pootjes over de rand!

Voor het quilten ook weer een uitdaging gezocht: free motion quilting. Ging al beter dan de vorige keer en het effect was verrassend (fotos volgen nog!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten