zondag 9 november 2014

Friendship star (1)

Nu wordt het toch eens tijd om een quilt te maken die geheel bestaat uit een steeds herhaald blok. 
Op dunawi.blogspot.nl zag ik een mooi voorbeeld van een Friendship star quilt:


 I

Ik heb gekozen voor bruin met blauw en heb  in power point een ontwerp gemaakt met deze kleuren:


Omdat ik mijn stoffen niet bij een quiltwinkel koop, maar gewoon bij een stoffenhal zal de uiteindelijke kleur een beetje afhangen van het aanbod daar!

Het friendship star blok is een 9-patch blok en bestaat uit een heel vierkant en acht vierkanten bestaande uit halve driehoeken:

De uiteindelijke afmeting van ieder vierkant is 3 inch. Voor het vierkant in het  midden snijd je een vierkant van 31/2 inch.
De  vierkanten met driehoeken heb ik gemaakt met de snelle methode: snij 2 vierkanten van 37/8 inch, leg ze met goede kanten op elkaar en stik vervolgens aan weerszijden van een diagonaal een 1/4 inch naad. Doorsnijden op de diagonaal levert dan 2 vierkanten met 2 driehoeken (ook dit staat in 'de Quiltbijbel')

Wordt vervolgd......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten